Kyrkan, en plats för alla

Det stör mig att visa tror att man måste vara kristen för att gå till kyrkan. Den är öppen för alla precis som Svenska Kyrkan bara att i min kyrka står inte dörrarna öppna hela tiden, och på ett sätt kanske det är något dåligt, men åt andra sidan så finns vi ute bland folk på ett annat sätt. Det är bra att det finns många olika kyrkor och samfund därför att folk ska kunna hitta en plats att trivas på och alla är inte likadana, men vi tror iallafall på Gud och Jesus och den Helige Ande förstås. Jag tror på en treenighet. Och det kan jag förklara för dig om du undrar vid ett senare tillfälle.

Kyrkan kan också defineras som en byggnad. Men just nu är så inte fallet faktiskt. Vi skulle kunna ha en kyrka hemma hos mig om vi ville och det ser ju inte ut som en kyrka, men det ÄR. Vet du varför? Därför att det är församlingen (folket i den) som är kyrkan. Det är vi människor som ska sprida budskapet, så det är slut med att predika för de redan troende (preach to the choir är ett uttryck från engelskan). Det är viktigt att man knyter band med folk och har gemenskaper istället för att mura in sig i kyrkan. Vi är inte farliga och vi är inte konstiga. Vi bara tror att Gud finns och tar hand om oss, så enkelt är det! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0