Kära läsare

Jag har bestämt mig att det är onödigt att ha två bloggar när jag kan skriva om vad jag vill i bara en. Du underbara människa som läser den här bloggen lite då och då är varmt välkommen att läsa mer Om tro på bloggen:

viccans.blogg.se


Där kommer jag att skriva om allt möjligt och när jag vill skriva om tro och Jesus kommer jag att göra det :) Närmast nu kan du höra Shane Claiborne som är en av de människor som jag ser upp till! Tveka inte att kolla in!

Guld i Kina

Många har sett olika kristna som kanske har fått det hela lite om bakfoten och framfår som ganska besserwissiga människor. Men då har jag en liten historia att dela med mig av. Vi har två personer som tror olika saker, den ena tror att det finns guld i Kina och den andra gör inte det. Den som ska argumentera för att det inte finns guld i Kina måste ha kollat igenom varje plats, vart inne i varenda butik, gått i berg, dykt i havet, grävt gropar och vara allvetande för att det inte ska finnas något guld i Kina. Men den som tror att det finns guld i Kina behöver bara ha hittat en enda liten guldklimp för att tro på det.

Varför?

Jag läste en rolig kommentar i min bok jag håller på att läsa just nu; Den oemotståndliga revolutionen av Shane Claiborne. Där var det en kille som sa att han undrade varför Gud tillät all fattigdom och tråkigheter i världen,  då  svarade hans kompis varför frågar du inte honom?
 - Jo, därför att jag är rädd att han skulle ställa samma fråga till mig...

Det står i Bibeln att vi i församlingen och vi kristna är Guds kropp, armar och ben. Det är vi som kan göra saker. Gud ger oss idéer och när vi gör allt vi kan så skjutsar Gud in resten som behövs. Det kallas underverk!

Vilken underbar dag

Idag skulle jag vilja börja med att dela med mig av några tips klicka här för att läsa en bra blogg: http://anamilena.blogg.se/

Jag håller på att läsa ytterligare en bok. Och den har jag faktiskt redan läst "Den oemotståndliga revolutionen" av Shane Claiborne. Saken är den att förut läste jag den på engelska och nu tänkte jag läsa den på svenska. Så att jag verkligen inte missar någonting. Boken inleds med ett kapitel där han beskriver olika "personlighetet" han har vart som kristen. Han har glidit runt därför att han var tvungen, han var där för att det var snygga tjejjer, han var där för att ta emot Jesus 6-8  gånger bara för att det kändes så bra varje gång. Han försökte verkligen järnet med att vara en kristen och ändå blev han bara besviken på kyrkan men han blev mer o mer intresserad av Jesus. Han undrade vad det var en person. Han skriver att om Jesus är lika tråkigt som söndagsmötena han gick på, då vill han inte vara med. Men han upptäckte något mer. I bibeln står det att "den som är sist ska komma först"

Det betyder alltså att man inte ska sträva efter att vara så populär och trendig man kan för då missar man hela poängen med Gud. Du behöver inte försöka göra dig bättre än du redan är, du behöver inte jämföra dig med någon annan, du behöver inte önska att du var annorlunda för du är redan perfekt! Gud har skapat dig precis som han ville och precis som han har tänkt! Han har lagt ner egenskaper i dig som han vill att du ska använda! Vad nöjd med dig själv för du är underbar!

Gud är underbar och jag är glad

Det är sällan jag läser böcker men ibland gör jag det och jag tycker inte det är tråkigt, jag bara tar inte mig tid till det. När jag började på en bok som heter "Att vara missnöjd är en bra början" tänkte jag att jag bara läser bra böcker, för är den dålig läser jag inte ut den. Den här extraordinära boken är skriven av Bill Hybels som driver en ganska fet kyrka i USA som heter Willow Creek. Och anledningen till att han började skriva var för att han undrade vart folk fick sin inspiration ifrån. Han tänkte att hur i hela friden kan folk offra hur mycket tid som helst på att frivillig arbeta och inte få några kronor alls för det. Varför gör folk som de gör? Hur kommer de sig att vissa jobbar som t ex läkare? Hela boken genomsyrar folk som brinner för olika saker och jag kunde inte låta bli att bli inspirerad! Jag som bara läser böcker högst då och då präntar igenom 150 sidor på 3 timmar mitt i natten för att jag inte kunde sluta. Jag har hittat min dröm och det är helt underbart att alla människor har drömmar. Du kanske inte vet just nu exakt vad du vill bli men någonting har du inom dig! Och jag tror inte att det kom dit av en slump. Varför lever du som du gör? Varför vill du jobba med något särskilt? Vem är du? Det är otroligt intressanta frågor! Det finnns något mer.

Kom till mig

Hittade ett underbart bibelord som sammanfattar att man kan få vila hos Gud. Såhär säger Jesus:

Kom till mig alla ni som är trötta och kämpar med problem och tunga bördor, så ska jag ge er vila.   - Matt:11:28

Om du mår dåligt eller inte längre hittar någon utväg. Be till Gud och han kommer hjälpa dig!

Att tro..

..kan vara lite klurigt men det är ett hopp som jag har om att en dag bli räddad och att man slutligen kommer med hela familjen (alla kristna i hela världen) upp till himlen. Och jag hoppas att alla jag känner hänger på! :)

Det är skönt att veta att man kan bilda sin egen uppfattning och inte tro på allt alla runtomkring dig säger om hur allt ska vara. Jag har min tro och det är jag glad över. Det får mig att må bra och vara glad! Det är mitt liv helt enkelt!

Gud är god & du är speciell! - känn på den och hitta nåt bättre ;)

Gud är perfekt

Den enda som är perfekt det är Gud! Och han är den ende i hela universum som alltid är det. Det finns ingen människa som kan eller någonsin kommer kunna vara perfekt genom allt den gör. Därför så behöver man inte pressa sig själv till att försöka vara något man inte är. Du ska självklart ge allt, eftersom Gud har designat sig så är du helt underbar! Du har fått olika förmågor som gåva som du kan använda på ett otroligt sätt! Du måste bara inse att du verkligen kan det. Men Gud har aldrig bett dig att försöka utföra något utöver din förmåga, därför kan du alltid vara säker på att du klarar av det, om det känns rätt! Guds verk är inget mediokert, det är ett fantastiskt arbete som vi får vara en del av!

I en egen visshet

Att tro på Gud men veta att man inte är så många är lite klurigt. Man lägger ner tid i ett arbete i kyrkan som är till för att fler ska kunna komma. Det är inte så många gemenskaper som fungerar så. Om man tänker en klass, där behöver man inte välkomna någon, ett tjejgäng har ingen anledning att ta in någon ny medan kyrkans gemenskap är byggd för att växa. Att kalla sig kristen betyder att tro på Gud men även vara med på att sprida budskap. Och vadå budskap, jo budskapet om att Gud finns och lever idag. Det är en lögn som går runt och har gjort sedan tidens början om att han inte finns och ett av de vanligaste argumentet är "Det finns så mycket ondska i världen, därför tror jag inte på Gud". Men han har gett oss en fri vilja och det gör att han inte kan bestämma över människor vilja. Gud har makt och kan göra mycket, men om du vill att han ska vara med dig måste du säga ja, därför att Gud inte tränger sig på någon.

Han är med dig överallt, om du vill.


Förtjänar man helvetet om man inte är kristen?

En kommentar  rullade in och frågan som ställdes var:
"Förtjänar man att komma till helvetet om man har levt ett bra liv på jorden UTAN att vara kristen?".

Mitt svar: Det finns nog inte en enda människa som inte förtjänar att komma till helvetet oavsett om man är kristen eller inte. Det är verkligen inte upp till mig att döma, det är Gud som gör det. Vi människor har syndat och det betyder att man har gjort något som inte är Guds vilja, det ligger i vår natur. Gud vill inte att vi ska må dåligt och därför har han gett oss riktlinjer att följa, för att få ett så glatt och trevligt liv som möjligt, sen är det upp till en själv hur man vill leva.

Det står i Bibeln att Jesus är enda vägen till Gud och om man inte ens tror att Gud finns, så blir det ju lite svårt för honom att släppa in oss i sitt rike. Riket (himlen) är till för hans barn och tjänare, de som känner honom. Alla är vi Guds barn men man måste säga sitt ja och acceptera honom som pappa. Gud vill att alla ska komma till himlen, men han har gett oss en fri vilja att bestämma vad vi vill göra våra liv. För han älskar oss och vill att vi ska älska honom tillbaka, och man kan inte älska någon om man är tvingad.

Eftersom vi kristna tror såhär är det lite konstigt att man inte skriker till sina kompisar om vad man tror på. För jag vill inte se någon jag har träffat eller känner påväg till helvetet när den dagen kommer. Men åt andra sidan kan jag inte tvinga dem runt omkring mig att tro heller. Det måste komma inifrån. Om jag skulle få en önskan som jag visste skulle slå in skulle jag önskar såhär: Att alla människor någon gång fick möta Jesus och efter det bestämma om man vill tro på honom eller inte. För då har iallafall alla fått en chans att säga ja.

Everything

Idag har jag vart med och spelat detta drama i aulan på Duveholm. Om du vill se det live kom och kolla i Duveholmsgymnasiets aula kl 18.00! Och det är bara typ 10 min så du hinner inte komma försent ;)


Lovsång - en musik för sig

Idag har jag suttit och spelat ett par favoritsånger. Alla ingår i kategorin lovsånger och det betyder att det är böner och kärlekssånger till Gud. Precis som om du skulle sjunga en fin sång till någon du tyckte om. Att sjunga och bara tänka på någon annan gör att man slutar fokusera på sig själv. Det handlar inte om mig, det handlar om Gud. För mig är han den bästa som finns, och det kan han bli för dig också.

Tro på något högre

Man hör många som tror på något högre men inte just uttalat Gud. Jag tycker det är bra att man inte helt o fullt tror på slumpen. Det finns så många om och men då. Jag tror att Gud finns punkt slut. Nej, egentligen så punkt slut är det inte, man har alltid rätt att ställa hur många frågor man  vill om vad som helst när det gäller tro och Gud. Det är inte jättetydligt med tanke på att det står i Bibeln att bara "några få finner vägen" det betyder att det endast är ett fåtal som verkligen tror på Gud. Och det är lite synd, men vi kristna (kristen betyder att man är följare av Kristus och tror på Jesus och INGENTING ANNAT) finns här på jorden för att sprida budskapet om Jesus. Jesus är Guds son och han kom ner till jorden för att rädda oss. Rädda oss från vadå tänker du?

Jag tror att det kommer en dag då Gud kommer döma världen, det finns ett slut för denna värdsliga jord men att det då är himmel eller helvete som gäller. Och som man sår får man skörda. Vad har du gjort med ditt liv? Det är frågan...

Kyrkan, en plats för alla

Det stör mig att visa tror att man måste vara kristen för att gå till kyrkan. Den är öppen för alla precis som Svenska Kyrkan bara att i min kyrka står inte dörrarna öppna hela tiden, och på ett sätt kanske det är något dåligt, men åt andra sidan så finns vi ute bland folk på ett annat sätt. Det är bra att det finns många olika kyrkor och samfund därför att folk ska kunna hitta en plats att trivas på och alla är inte likadana, men vi tror iallafall på Gud och Jesus och den Helige Ande förstås. Jag tror på en treenighet. Och det kan jag förklara för dig om du undrar vid ett senare tillfälle.

Kyrkan kan också defineras som en byggnad. Men just nu är så inte fallet faktiskt. Vi skulle kunna ha en kyrka hemma hos mig om vi ville och det ser ju inte ut som en kyrka, men det ÄR. Vet du varför? Därför att det är församlingen (folket i den) som är kyrkan. Det är vi människor som ska sprida budskapet, så det är slut med att predika för de redan troende (preach to the choir är ett uttryck från engelskan). Det är viktigt att man knyter band med folk och har gemenskaper istället för att mura in sig i kyrkan. Vi är inte farliga och vi är inte konstiga. Vi bara tror att Gud finns och tar hand om oss, så enkelt är det! :)

Ett liv som förändrar

Min dröm är att  förändra massor till något bra. Att få göra ett avtryck i världen. Men det är inte för att jag ska bli känd utan för att Jesus ska bli det. Han är vägen till Gud. Det är min tro och det lever jag för.

Jag såg överskriften på en artikel "Hjärnan som är gjord att tro på Gud". Är du intresserad?
Läs den:...http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/hjarnan-som-gjord-for-att-tro-pa-gud-1.816883

RSS 2.0