Förtjänar man helvetet om man inte är kristen?

En kommentar  rullade in och frågan som ställdes var:
"Förtjänar man att komma till helvetet om man har levt ett bra liv på jorden UTAN att vara kristen?".

Mitt svar: Det finns nog inte en enda människa som inte förtjänar att komma till helvetet oavsett om man är kristen eller inte. Det är verkligen inte upp till mig att döma, det är Gud som gör det. Vi människor har syndat och det betyder att man har gjort något som inte är Guds vilja, det ligger i vår natur. Gud vill inte att vi ska må dåligt och därför har han gett oss riktlinjer att följa, för att få ett så glatt och trevligt liv som möjligt, sen är det upp till en själv hur man vill leva.

Det står i Bibeln att Jesus är enda vägen till Gud och om man inte ens tror att Gud finns, så blir det ju lite svårt för honom att släppa in oss i sitt rike. Riket (himlen) är till för hans barn och tjänare, de som känner honom. Alla är vi Guds barn men man måste säga sitt ja och acceptera honom som pappa. Gud vill att alla ska komma till himlen, men han har gett oss en fri vilja att bestämma vad vi vill göra våra liv. För han älskar oss och vill att vi ska älska honom tillbaka, och man kan inte älska någon om man är tvingad.

Eftersom vi kristna tror såhär är det lite konstigt att man inte skriker till sina kompisar om vad man tror på. För jag vill inte se någon jag har träffat eller känner påväg till helvetet när den dagen kommer. Men åt andra sidan kan jag inte tvinga dem runt omkring mig att tro heller. Det måste komma inifrån. Om jag skulle få en önskan som jag visste skulle slå in skulle jag önskar såhär: Att alla människor någon gång fick möta Jesus och efter det bestämma om man vill tro på honom eller inte. För då har iallafall alla fått en chans att säga ja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0